Den andliga glansens skuggor

Vår andliga resa är en väg av upptäckt, en strävan efter sanning. Men denna väg är fylld av dolda fällor och falska spegelbilder. Den största av dessa faror uppstår när människan utser sig själv till en ledare, vilseledd av illusionen om att vara en budbärare från Plejaderna eller någon annan galax, sänd för att leda mänskligheten. Denna tro är en kosmisk fälla, en manifestation av illusion, glamour och Maya. Illusionen är sinnets skugga, en dimma som förvränger sanningen och lurar egot att tro på en storhet som inte är grundad i verklig insikt. Denna tankens villa skapar en känsla av att vara utvald och annorlunda, vilket är raka motsatsen till den ödmjukhet som krävs för sann andlig tillväxt. Glamour är andlighetens lockande röst, den karismatiska attraktionen som omger en ledare och hypnotiserar följare att se ytan istället för innehållet. När en ledare utstrålar denna falska charm, är det en projektion av egot som söker beundran, inte en sann kanal för visdom. Maya är den universella slöjan, illusionen som får vår fysiska värld att framstå som den enda verkligheten. När en ledare utser sig till frälsare från en annan galax, har hon fångats i denna större villfarelse. Hon har förlorat kontakten med sin inre väg och har istället skapat en yttre berättelse om makt och auktoritet, vilket leder till beroende och missbruk. Denna typ av ledare skapar ofta slutna grupper där en "exklusiv sanning" bara är tillgänglig för de utvalda. Detta skapar en splittring som är raka motsatsen till den andliga enhet som allt i universum strävar efter. Sanningen ges istället av icke-fysiska mästare, andliga vägledare som verkar bortom tid och rummets illusion. De når oss på ett djupare plan, och deras budskap förmedlas direkt till själen. Genom denna inre vägledning omdirigeras människans psyke, och hon uppnår tillståndet att transcendera egot. Sann andlig vägledning vilar på den insikten att den enda sanningen finns inom oss själva, och att den sanna vägen är den som leder oss bortom fysiska ledare, in i vår egen, inre upplevelse av det gudomliga.
Text: Linda Rosen